Delen van dit programma werden uitgevoerd tijdens het Befeniet orgelconcert van Sander van Marion op vrijdag 7 februari, 20:00 uur in de Dorpskerk te Leiderdorp.
Het volledige programma werd uitgevoerd in de Grote Kerk te Almelo.
o.l.v. Arnaud van Gelder
Toelichting:
In het a capella programma ‘Maria in Venetië en Duitsland’ verbindt het Leiderdorps Kamerkoor het Italië van de renaissance en de vroegbarok met het Duitsland uit de tweede helft van de 19e eeuw. Dit doen we aan de hand van een aantal werken in de oude polyfonische stijl van enkele grote Venetiaanse componisten, terwijl we de typisch Venetiaanse school juist terug horen bij de Duitser Heinrich Schütz, die als leerling van Monteverdi zich deze stijl eigen heeft gemaakt. Via diezelfde Schütz maken we de overstap naar de romantiek, daar hij als voorbeeld en inspiratie heeft gediend voor Johannes Brahms, van wie we zijn bekende advents-motet O Heiland, reiß die Himmel auf zingen. Daarnaast zingen we prachtige motetten in dezelfde sfeer van diverse tijdgenoten. Vrijwel alle werken bezingen de aankondiging van de geboorte van Jezus, dan wel lofprijzingen op Maria en God.
- Andrea Gabrieli (1532-1585) – Angelus ad pastores
- Claudio Monteverdi (1567-1643) – Magnificat
- Joseph Rheinberger (1839-1901) – Warum toben die Heiden
- Edvard Grieg (1843-1907) – Ave maris stella
- Frans Liszt (1811-1886) – Salve Regina
- Josquin des Prez (1450-1521) – Ave Maria, virgo serena
- Adrian Willaert (1490-1562) – O Magnum Mysterium
- Anton Bruckner (1824-1896) – Virga Jesse
- Anton Bruckner (1824-1896) – Christus factus est
- Max Reger (1873-1916) – Unser lieben Frauen Traum
- Heinrich Schütz (1585-1672) – Cantate Domino
- Heinrich Schütz (1585-1672) -Jauchzet dem Herrn
- Johannes Brahms (1833-1897) – O Heiland, reiß die Himmel auf